HOME
Home » Doa Mustajab » Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan

Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan

Posted at | Categorised in Doa Mustajab

Ramai yang tercari-cari khasiat dan fadhilat Surah Al-Ikhlas. Memang tidak dinafikan terlalu banyak khasiat dan fadhilat Surah Al-Ikhlas untuk kehidupan manusia yang lemah dan sentiasa mengharapkan limpahan Rahmat dari Allah.

Surah Al-Ikhlas adalah surah yang mengajar kita mentauhidkan Allah SWT. Kesimpulan pengtauhidan kita kepada Allah dalam empat ayat dalam surah ini. Penyataan kesempurnaan Allah SWT dan kebergantungan makhluk kepadaNya. Surah Al-Ikslas bermaksud Keikhlasan.

Surah Al-Ikhlas terbina dari 4 ayat merupakan surah yang ke 112 dari 114 surah dalam Al-Quran. Al-Ikhlas juga ditafsirkan sebagai kesucian atau tulin dari sebarang kepercayaan mensyirikkan Allah seperti paganisme, animisme dan sebagainya.

Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan

Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan

Surah Al-Ikhlas adalah unik kerana tidak terdapat secara langsung perkataan Ikhlas dalam surah ini seperti surah-surah lain.

Surah ini adalah antara surah yang terpendek yang diturunkan di Mekah, yang disebut juga sebagai surah Pelindung yang menceritakan berkaitan Syaidina Bilal yang disiksa dengan kejam oleh tuannya.

Sebab surah Al-Ikhlas Diturunkan

Disebutkan dalam beberapa riwayat, surah Al-Ikhlas diturunkan kerana menjawab soalan dari kaum Musyirikin yang meminta dijelaskan “bagaimana rupa Tuhan engkau, adakah berupa emas, tembaga atau perak?”

Dalam satu hadis riwayat Termidzi dari Ubay bin Ka’ab, terdapat orang musyrikin yang meminta Rasulullah SAW menjelaskan nasab keturunan Tuhan. Maka Allah turunkan surah Al-Ikhlas yang menerangkan dengan tepat dan jelas tentang diriNya.

Abu Su’ud berkata dalam tafsirnya: “Diulangi nama Allah sampai dua kali (ayat 1 dan ayat 2) dengan kejelasan bahawa Dia adalah Esa, Tunggal, Dia adalah pergantungan segala makhluk, supaya jelaslah bahawa yang tidak mempunyai kedua sifat pokok itu bukanlah Tuhan. Di ayat pertama ditegaskan KeesaanNya, untuk menjelaskan bersihNya Allah daripada berbilang dan bersusun, dan dengan menjelaskan bahawa Dialah pergantungan segala makhluk, jelaslah bahawa padaNya terkumpul segala sifat Kesempurnaan Dia tempat bergantung, tempat berlindung, bukan Dia yang mencari perlindungan kepada yang lain, Dia tetap ada dan kekal dalam kesempurnaanNya, tidak pernah berkurang. Dengan penegasan ‘Tidak beranak’, ditolaklah kepercayaan setengah manusia bahawa malaikat itu adalah anak Allah atau Isa Al-Masih adalah anak Allah. Tegasnya daripada Allah itu tidak ada timbul apa yang dinamai anak, kerana tidak ada sesuatu pun yang mendekati jenis Allah itu, untuk jadi jodoh dan ‘teman hidupnya’, yang daripada pergaulan berdua timbullah anak.” sumber

Baca seterusnya Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan:

Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas

Surah Al-Ikhlas merupakan surah yang paling banyak Khasiat Dan Fadhilatnya:

Menghalau Iblis Dan Syaitan

Bacalah surah ini apabila ingin memulakan sesuatu pekerjaan kerana ianya Insyallah akan menghalau iblis dan syaitan yang berada dalam tubuh badan dan di sekeliling yang akan lari bertempiaran.

Masuklah ke dalam rumah dengan kaki kanan, tetapi sebelu itu baca surah Al-Ikhlas ini sebanyak 3 kali. jangan lupa baca Basmalah dan memberi salam kepada ahli yang berada di dalam rumah. Beri salam kepada Rasulullah jika tiada orang di dalam rumah. (ada banyak versi tentang beri salam ini).

Dikatakan juga apabila kita membaca surah Al-Ikhlas semasa ingin memasuki rumah akan menjauhkan ahli rumah dan jiran-jiran dari kemiskinan dan kefakiran.

Membaca Surah Al-Ikhlas Umpama Membaca Sepertiga Al-Quran

Dari imam Bukhari hadis yang diriwayatkan dari Abu Sa’id Al-Khudri, seseorang mendengan bacaaan surah Al_Ikhlas di masjid berulang-ulang kali. Keesokan harinya beliau menemui Rasulullah SAW dan bertanya tentang ayat itu keran menyangka bacaan itu tidak lengkap. lalu Rasulullah bersabda “Demi tangan yang memegang nyawaku, surah itu seperti sepertiga al Quran!”

Dalam hadis lain, Abu Hurairah r.a. Sabda Rasullullah SAW; “Sesungguhnya ganjaran Surah Al-Ikhlas satu pertiga Al Quranul Qariim.” (Di riwayatkan oleh Imam Bukhari)

Sabda Rasulullah SAW, “Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas, maka seolah-olah dia telah membaca sepertiga dari Al-Qur’an” (Hadith Riwayat Ahmad dan An Nasai).

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa yang membaca ‘Qulhuallah (sehingga akhir ayat), maka seolah-olah dia telah membaca sepertiga Al-Qur’an”.

Membaca 3 Kali Surah Al-Ikhlas Seolah-olah Telah membaca Seluruh Al-Quran

Fadhilat orang yang membaca sebanyak 1 kali surah Al-Ikhlas menyamai ganjaran pahalan membaca  satu per tiga Al-Alquran. Maka apa bila membaca sebanyak 3 kali surah Al-Ikhlas akan mendapat ganjaran seperti membaca seluruh ayat Al-Quran.

“Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas tiga kali, maka seakan-akan dia telah membaca Al-Quran seluruhnya.” (Hadith Riwayat Al’ugaili dan Rajaa Al Ghanawy)

Suatu hari Rasulullah telah menyoal para sahabat, siapakay yang antara mereka yang boleh khatam membaca Al-Quran dalam beberapa minit? Tidak ada seorang pun yang boleh menjawab termasuklah Syaidina Umar ayng mengatakan ianya mustahil.

Syaidina Ali ingin memberikan jawapan, namun ditegur oleh syaidina Umar yang mengatakan Syaidina Ali tidak faham apa yang dikatakan.

lalu Syaidina Ali membacakan surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali. Dan Rasulullah membenarkan perbuatan Syaidina Ali itu. Bermakna dengan membaca sekali surah Al-Ikhlas seolah-olah telah membaca 10 juzuk Al-Quran oleh itu membaca 3 kali seumpama membaca 30 juzuk Al-Quran.

Rasullullah SAW bersabda:  “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakanNya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.”

Ganjaran Pahala Besar Membaca Surah Al-Ikhlas

Dari Ubay Ibn Ka’ab – Rasulullah SAW bersabda : “Sesiapa membaca Surah Al-Ikhlas sekali, maka Allah SWT menganugerahkan kepadanya pahala seorang yang beriman kepada Allah SWT, MalaikatNya, Kitab-KitabNya dan Rasul-RasulNya, dan Dia menganugerahkan kepadanya dari pahala seperti pahala syuhada.”

Daripada Ibnu Abbas r.a., Rasulullah SAW telah bersabda: “Ketika aku (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka aku telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan.

Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang Sahara itu seluas dari timur hingga ke barat (masyrik ke maghrib). Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas. Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami, sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan.”

Sambung Rasulullah SAW lagi : “Demi Allah yang jiwaku di tanganNya; Sesungguhnya ‘Qul Huwallahu Ahad’ itu tertulis di sayap malaikan Jibrail A.S., ‘Allahus Somad’ itu tertulis di sayap Mikail A.S., ‘Lam Yalid Walam Yuulad’ tertulis pada sayap Malaikat Izrail A.S. ‘Walam Yakullahu Kufwan Ahad’ tertulis pada sayap Israfil A.S.”  shafiqolbu.wordpress.com

Membebaskan Diri Dari Api Neraka

Membaca surah Al-Ikhlas sebanyak seribu kali bererti orang itu telah membeli dirinya kepada Allah SWT.

“Sesiapa yang berusaha membaca Al-Ikhlas seribu kali berarti ia telah menebus dirinya dari neraka.”

Nota: Bacalah dengan memahami makna dan tadabbur, Insyaallah…

Diriwayatkan oleh Iman Bukhari, sabda Nabi Muhammad SAW:  “Sesiapa membaca ‘Qul Huwa’llahu Ahad’ 100,000 kali, maka sesungguhnya ia telah menebus dirinya dari Allah, maka menyeru yang menyeru dari pihak Allah di langit dan di bumi. Kusaksikan bahawa sifulan itu telah menjadi pemerdekaan Allah sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari sisi Allah, Sesungguhnya ia adalah pemerdekaan dari neraka’. Inilah yang dinamakan membaca Qulhua’llah ahad satu khatam iaitu 100,000 kali dengan diwiridkan seberapa ribu kesanggupan kita sehari.”

Menyelamatkan Diri Semasa Di Alam Kubur

Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga.” Demikian diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby).

Sabda Rasullullah SAW:  “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ pada perkuburaan sebanyak 11 kali, kemudian dihadiahkan pahalanya kepada ahli kubur, nescahaya diberikan kepada si pembacanya pahala sebanyak bilangan ahli kubur di situ.”

Mendapat Pembalasan Syurga

Dari Al-Muwatta’, diriwayatkan oleh Abu Hurairah; “Saya sedang berjalan dengan Rasulullah SAW lalu Baginda mendengar seseorang membaca surah al-Ikhlas. Baginda SAW berkata,“Wajiblah.” Saya bertanya kepadanya, “Apa ya Rasulullah?” Baginda SAW menjawab, “Syurga” (Wajiblah syurga bagi orang yang membaca itu).”

Rasululllah SAW bersabda:  “Barang siapa membaca ‘Qul HuwAllahu Ahad’ (Surah Al-Ikhlas) sebanyak 11 kali, dikurniakan Allah sebuah mahligai yang cantik di dalam syurga.”  (HR.Ahmad dan Muadz bin Anas).

Sabda Rasullullah SAW:  “Barang siapa yang membaca ‘Qul HuwAllahu Ahad’ sebanyak 51 kali tiap-tiap hari, nescaya dibangkitkan dari kuburnya terus ke syurga.”

Rasululllah SAW bersabda:  “Sesiapa yang membaca 10 kali surah Al-Ikhlas pada siang dan malam; Maka Allah memberi kepadanya sebuah istana di dalam syurga.”  (HR: Imam Ahmad & Imam Adarimi.)

Suatu kisah yang terjadi di zaman dahulu apabila seorang lelaki meninggal dunia. Teramatlah dukanya perasaan kedua ibu bapa orang yang meninggal itu. Pada malam setelah anak itu dikebumikan, ayahnya diperlihatkan dalam mimpi anaknya sedang diseksa di dalam neraka Jahannam. Malam ke dua si ayah bermimpi pula melihat anaknya sedang bersukaria di dalam syurga. Lantas si ayah bertanya kepada anaknya di dalam mimpi itu : “Semalam aku melihat engkau di dalam neraka, mengapakah malam ini engkau berada di dalam syurga pula?”

Jawab si anak: “Hari ini ada orang yang lalu dekat kuburku dan ia hadiahkan surah Al-Ikhlas sebanyak 3x dan pahalanya dihadiahkan kepadaku. Itulah sebabnya ayah lihat saya berada di dalam syurga ketika ini.”

Subhanallah, dengan hanyasatu surah yang sangat pendek, dapat memberikan kegembiraan kepada si mati tadi. Maka marilah kita bersama-sama mengamalkan surah Al-Ikhlas ini supaya kita juga dipilih oleh Allah dalam apa jua perkara yang kita lakukan.

Diriwayatkan pula dari Ali bin Abi Talib, katanya, Rasululllah SAW bersabda: “Sesiapa yang membaca surah al-Ikhlas 10 kali selepas solat Subuh, maka ia tidak akan tergelincir sekalipun syaitan memperdayanya dengan sungguh-sungguh.”

Terelihara Keselamatan Diri

Rasululllah SAW bersabda: “Sesiapa yang membaca surah Al-Ikhlas sebelas kali setiap selesai solat Subuh maka dirinya akan dijaga dari perbuatan dosa selama sehari tersebut.”

Membaca surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nass sebanyak 3 kali pada waktu Subuh dan Asar, InsyaAllah kita akan selamat dari marabahaya sehingga tiba Subuh dan Asar keesokannya.

Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa membaca surah Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq, dan An-Nas setiap satu sebanyak 7 kali selepas solat Jumaat, nescaya terpelihara dari perkara keji dan segala bala hinggalah ke Jumaat yang berikutnya.”

Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan

Pengajaran yang kita dapat dari hadis-hadis di atas mengajar kita betapa hebatnya surah Al-Ikhlas kerana di dalam surah ini Keesaan Allah SAW ditegaskanNya.

Sebagai hambanya yang lemah, terlalu banyak khasiat yang boleh kita ambil dari surah ini:

Ingin Mencapai Sesuatu Hajat

Amalkan membaca surah Al-Ikhlas ini sebanyak 1000 kali setiap selepas solah Subuh dan Maghrib, mohonlah doa seperti apa yang kita hajati, Insyallah Allah akan mengkabulkan hajat kita.

Menjadi Penawar Berbagai Penyakit

Mengamalkan bacaan surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali setiap selepas solat fardhu, menjadi penawar bagi penyakit diri. Tersebut dalm satu hadis dari Abu Hurairah, Rasululllah SAW bersabda:  “Surah Al Ikhlas adalah penawar segala penyakit.”  (HR: Ibnu Majah r.a.)

Bermaksud penyakit rohani dan jasmani.

Mengatasi Segala Kesukaran

Apabila dibacakan surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan surah An-Nas setiap waktu pagi dan petang, Insyallah akan terlepas dari segala kesusahan.

Apabila diamalkan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali sebelum terbit matahari dan 3 kali selepas terbenam matahari, Insyallah akan terselamat dari perbuatan jahat.

Dapat Menundukkan Orang Zalim

Bacalah Surah Al-Ikhlaṣ  1,000 kali selepas solat fardhu, kemudian bacalah doa berikut;

“Sesungguhnya aku menguasakan roh surah ini, panas dan sejuk, kepada roh (sipolan) yang zalim itu.”

InsyaAllah anda akan berhasil mengalahkan orang yang zalim itu.

Menghindarkan Diri Dari ketamakan Orang Lain

  1. Bacalah Asma Al-Husna Ya Somad sebanyak 133 kali setiap hari. Insyallah akan terhindar dari niat jahat orang yang tamak dan zalim.
  2. Amalkan Asma Al-Husna Ya Somad sebanyak 40 kali setiap hari. Insyallah selagi kita hidup akan terhindar dari niat jahat orang yang tamak haloba.

Menghilangkan rasa Lapar dan Dahaga

Untuk mengurangkan rasa lapar dan dahaga semasa dalam perjalan jauh atau berada di tempat yang sukar mendapat makanan dan air, bacalah surah Al-Ikhlas dan diikuti zikirkan Asma Al-Husna Ya Somad sebanyak mungkin. Insyallah anda akan terus bertenaga untuk meneruskan perjalanan atau pekerjaan.

Mengelakkan Dari Mara Bahaya

Bacalah Surah Al-Ikhlas ini sebanyak 1,000 kali pada waktu antara solat Maghrib dan Isyak. Berkat dari amalan membaca surah Al-Ikhlas ini, InsyaAllah akan terlepas dari semua bala bencana dan mara bahaya.

Memperolehi Kebaikan Dunia Dan Akhirat

Amalkanlah membaca Surah Al-Ikhlas setiap selesai solat fardhu. InsyaAllah berkat surah Al-Ikhlas yang dibaca, kita akan memperolehi kebaikan dunia dan akhirat.

Terlepas Dari Fitnah Dan Siksa Kubur

Bacakanlah Surah Al-Ikhlas kepada orang yang sedang sakit. Sekiranya orang yang sakit itu meninggal dunia pada hari tersebut, InsyaAllah dia akan diselamatkan dari segala fitnah kubur.

Amalkan secara berterusan membaca  100 kali surah Al-Ikhlas setiap hari selepas solat Maghrib tanpa batas waktu… InsyaAllah Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan terlalu banyak seperti:

Sebagai perisai dan pagar diri
Sebagai makanan zahir batin (sihat rohani dan jasmani dari segala penyakit)
Perisai dari sihir dan santau
Berkasih sayang, tidak bermusuhan
Memmudah dan membanyakkan rezeki
Membuat rawatan
Terbukanya hijab
menghindarkan diri dari melakukan zina
Membersih dan sucikan hati nuraini.

Penutup Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas

Setelah kita mengetahui betapa besarnya khasiat dan fadhilat Surah Al-Ikhlas dalam kehidupan orang yang mengamalkan Surah Al-Ikhlas. Khasiat dan fadhilat Surah Al-Ikhlas dalam kehidupan yang telah nyatakan di atas sangat bermanafaat sebagai bekalan hidup, samada untuk mencapai suatu hajat atau untuk menjadi perisai diri dan keluarga agar sihat sejahtera dan terpelihara dari segala gangguan. Anugerah yang sangat banyak dan pahala yang sangat besar dikurniakan Allah SWT kepada mereka yang mengamalkan membaca surah Al-Ikhlas secara istiqamah.

Tetapi, janganlah kita hanya memikirkan ganjaran semata-mata kerana ia adalah hak mutlak Allah SWT kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Mengamalkan membaca Surah Al-Ikhlas merupakan tanda kecintaan kita kepada Al Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Oleh itu jom kita mengamalkan dan membaca surah Al-Ikhlas ini sebanyak-banyaknya dengan istiqamah.

>>>>RAHSIA PEMBERSIHAN KOLAM JIWA YANG PALING BERKESAN MENARIK REZEKI<<<<

EDISI 5 TERBAIK (BEST SELLER)

No comment for Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Related Post to Khasiat Dan Fadhilat Surah Al-Ikhlas Dalam Kehidupan

Menangani Stress Dari Sudut Pandangan Kerohanian

Menangani Stress Dari Sudut Pandangan Kerohanian

Posted at

Menangani Stress Dari Sudut Pandangan Kerohanian – Saya melihat gelagat pesakit yang berada di depan saya. Dia bercakap tanpa berhenti . Matanya terkelip-kelip, tangannya... Read More

Akasyah Sahabat Yang Dapat Mencium Pusat Rasulullah SAW

Akasyah, Jom Kenal Sahabat Rasulullah Yang Dijamin Syurga

Posted at

Akasyah, Jom Kenal Sahabat Rasulullah Yang Dijamin Syurga Akasyah Sahabat Rasulullah – Ketika saat ajal Rasulullah SAW datang menggamit, maka Rasulullah SAW meminta Bilal untuk... Read More

Doa Pelindung Kebakaran Dan Kecelakaan Abu Dardak

Doa Pelindung Kebakaran Dan Kecelakaan Abu Dardak

Posted at

Doa Pelindung Kebakaran Dan Kecelakaan Abu Dardak Salam sejahtera kepada anda yang sampai ke blog ini semoga allah lindungi anda dan keluarga anda dari... Read More

Anda Dalam KESEMPITAN REZEKI Amalkan Zikir Menarik Rezeki Ini

Anda Dalam KESEMPITAN REZEKI Amalkan Zikir Menarik Rezeki Ini

Posted at

Amalkan zikir menarik rezeki ini jika dalam kesempitan rezeki – Seorang kawan saya diberhentikan kerja, duit simpanan hanya dalam 3 ribu ringgit sahaja.  Isteri baru melahirkan anak.... Read More

7 Kehebatan Zikir Al-Wahhab Dalam Menarik Rezeki Melimpah Ruah

7 Kehebatan Zikir Al-Wahhab Dalam Menarik Rezeki Melimpah Ruah

Posted at

7 Kehebatan Zikir Al-Wahhab Dalam Menarik Rezeki Melimpah Ruah 7 Kehebatan Zikir Al-Wahhab Dalam Menarik Rezeki Melimpah Ruah – Kehebatan zikir ini sangat menakjubkan... Read More