HOME
Home » Kesihatan » Tips Cara Memutihkan Kulit Secara Semulajadi

Tips Cara Memutihkan Kulit Secara Semulajadi

Posted at | Categorised in Kesihatan

Tips Memutihkan Kulit Secara Semulajadi

Cara Memutihkan Kulit – Ramai yang nak memutihkan kulit dan dah buat bermacam-macam cara, tapi hasilnya kulit masih kusam.  Tapi sebenarnya terdapat satu cara memutihkan kulit secara semulajadi dengan berkesan dan pantas.

Ramai yang melakukan dengan cara yang salah, akibatnya bukan sahaja anda tidak putih malahan kulit menjadi rosak teruk sehingga malu nak keluar rumah.

Meski pun ramai pakar kecantikan mengesyorkan cara memutihkan kulit menggunakan teknik alam semulajadi tetapi kebanyakkannya memberikan kesan yang lambat.

Sebenarnya ada cara cepat dan berkesan dengan mengggunakan produk pemutih kulit, produk itu pula anda boleh daati dari kedai kecantikan dengan mudah. Tetapi tahukah anda kebanyakan produk pemutih kulit yang abda beli mengandungi bahan kimia yang sangat merbahaya seperti  mercury atau raksa, zinc oxide, dan titanium dioxide.

Anda harus lebih bijak dalam memilih produk pemutih kulit yang berada di pasaran, jangan sekali-kali beli mengikut emosi kerana terpengaruh dengan iklan atau hanya dengan membaca beberapa testimoni di facebook. Sebelum membeli pastikan dulu produk pemutih kulit tersebut telah mendapat pengiktirafan dari pihak berkenaan seperti KKM, JAKIM dan sebagainya. Menggunakan produk pemutih kulit yang mengandungi bahan-bahan terlarang boleh mengakibatkan 10 Gejala Bahaya Kanser Rahim Bagi Wanita, Tolong Jangan Abaikan Ini dan sebagainya.

Jika anda ingin mempunyai kulit yang cerah tanpa mendapat kesan sampingan boleh lah anda mengikuti cara memutihkan kulit secara semulajadi yang akan diterangkan nanti.  Penggunaan teknik ini agak selamat dan telah digunakan sejak berzaman dulu lagi. Keputusan yang akan diperolehi juga tidak kurang memberangsangkan walaupun perlu mengambil sedikit masa dan harus menjalankan rutin harian secara tetap dan teratur.

Sebelum kita ikuti cara memutihkan kulit secara semulajadi kita kena harus faham bahawa struktur kulit pada setiap bahagian badan tidaklah sama. Ada bahagian kulit yang sensitif dan ada pula bahagian yang agak tahan lasak, jadi untuk merawat kulit juga adalah berbeza mengikut bahagian-bahagiannya. Contohnya untuk memutihkan kulit tangan tentu sekali sangat berbeza dengan teknik memutihkan kulit muka.

Tips Cara Memutihkan Kulit Secara Semulajadi

fashi0n1sta.blogspot.com

Cara Memutihkan Kulit Muka

1. Menggunakan Susu

Gunakan susu tepung yang dibancuh likat dan sapukan ke kulit muka hingga rata, setelah itu biarkan selama 15 hingga 20 minit kemudian bilas dengan air suam.  Teknik memutihkan kulit muka ini lakukan pada sebelah malam sebelum iaitu sebelum tidur.

2. Menggunakan Air Teh, Tepung Beras dan Madu

Kuantiti bahan yang diperlukan Rahsia Resepi Char Kuey Teow Paling Sedap ini… oppsss…, sedikit sahaja iaitu 100 ml air teh O, 2 sudu besar tepung beras dan setengah sudu madu asli. Campurkan bahan-bahan tersebut hingga sebati setelah itu tepekkan seperti masker pada bahagian muka dan biarkan selama 20 minit atau biarkan ianya kering sendiri.  Selepas itu bersihkan muka dengan air dan menggunakan tuala lembut. Anda boleh lakukannya satu atau dua kali seminggu.

Cara Memutihkan Kulit Bahagian Kaki Dan Tangan

1. Menggunakan Body Lotion Dan Lobak Merah

Mula-mula parut atau blend lobak merah, setelah benar-benar halus, campurkan dengan 25ml body lotion. Gaulkan hingga sebati dan sapukan ke kulit tangan dan kaki. Biarkan sehingga 30 minit sebelum dibersihkan dengan air sejuk. Lakukanlah cara ini selepas mandi secara istiqamah.

2. Menggunakan Beras Dan Minyak Zaitun

Beras, selain dari menjadi makanan ruji ianya juga mengandungi nilai-nilai asas kesihatan dan kecantikan yang tersembunyi. Sejak zaman dahulu kala lagi beras telah dijadikan bahan asas kecantikan seperti bedak sejuk dengan proses pemeraman yang panjang.

Tetapi tips kali ini agak ringkas untuk anda lakukan cuma beras tadi ditumbuk atau bland sehingga lumat dan dicampur dengan minyak zaitun, tak perlulah diperam seperti buat bedak sejuk…hihi.

Jika sudah bersedia, hanya lulurkan pada bahagian tangan dan kaki selama 30 minit. Sebaik-baiknya lakukan selepas mandi dan lakukanlan cara memutihkan kulit tangan dan kaki ini secara berkala yang bersesuaian dengan kesibukan anda sebagai ibu yang berkerjaya.

Cara Memutihkan Kulit Ketiak

Haha.. ketiak lebam, pernah tak tengok iklan di TV pasal ketiak? Ketiak, jika lebam pun siapa yang nampak betul tak? Tapi jika bercantik-cantik untuk suami kan dapat pahala… (senyum)

1. Menggunakan Susu Dan Yoghurt

Mungkin ramai yang tak tahu campuran 2 sudu yoghurt dan susu sangat berkesan untuk memutihkan kulit bahagian ketiak. Lakukan menyapu ketiak anda dengan bahan campuran tadi setelah mandi dan biarkan selama setengah jam sehingga ia menjadi kering, setelah itu dibasuh dengan air biasa. Insyallah ketiak anda akan merasa selesa selain menjadi lebih putih.

2. Menggunakan Buah Lemon

Limau atau lemon sangat banyak digunakan sebagai bahan asas produk kesihatan dan kecantikan. Anda boleh cuba mengosok-gosokkan limau yang telah dipotong ke bahagian ketiak selama lebih kurang 10.  Tapi awas tau! limau ni sifatnya tajam, jangan gonyoh terlalu kuat atau terlalu lama, faham fahamlah kann…

Cara Memutihkan Kulit Peha

1. Menggunakan Tawas

Tips yang ini agak berlainan sedikit. Anda tahu tawas? Bukan awas… Tawas ni orang dulu guna untuk jernihkan air telaga a.k.a perigi. Boleh didapati di kedai hardware, kedai runcit atau farmasi. (rajin-rajinlah bertanya yee…)

Caranya mudah saja, rendamkan tawas ke dalam air panas sehingga benar-benar larut dan sapukan pada bahangian peha dan berhampiran bahagian sulit anda. Gunalah sponge atau kain lembut. Opss.. tunggulah air tu sejuk sikit.. kalau tak, melompat pulak nanti!!

2. Meggunakan Limau Nipis Dan Kapur

Limau nipis semua orang kenal, kapur ni orang guna untuk makan sirih dan campuran dalam sesetengah masakan seperti kuih lompang dan sebagainya. Jangan pula ingat batu kapur di pergunungan tu ye… Itu belum diproses menjadi kapur yang boleh dimakan.

Campurkan perahan limau nipis bersama kapur sehingga sebati dan sapukan sahaja pada bahagian yang berkenaan. Dinasihatkan mencuba sedikit dahulu, manalah tahukan kalau-kalau ada tindak balas alahan ke apa.  Sapu nipis-nipis dah cukup, lakukan setiap kali selepas mandi.

Cara Memutihkan Bahagian AnggotacSiku Dan Lutut

1. Menggunakan Gula Pasir

Oppsss… nanti dulu, janganlah disagatkan gula tu ke lutut macam kertas pasir..hihi. Cara melakukannya, larutkan gula pasir ke dalam air dan sapu sahaja ke bahagian siku dan lutut,…cubalah!

2. Menggunakan Perahan Lemon

Hebatkan? lemon ni… ada beribu-ribu kegunaan lemon! Sapukan saja perahan lemon ke siku dan lutut dan biarkan selama 15 hingga setengah jam. Lakukan sebanyak 3 kali sehari.

Anda boleh pilih mana-mana cara yang sesuai cara memutihkan kulit menggunakan bahan alam semula jadi ini. Ingat ya, cara memutihkan kulit anggota badan ini hanya menggunakan bahan alam semulajadi dan langsung tidak menggunakan bahan kimia, jadi prosesnya perlahan-lahan dan ambil masa sikit. Kesabaran paling perlu, tapi hasilnya nanti bukan saja kulit jadi putih dan cantik malah inaya benar-benar sihat.

Boleh katakan kesemua cara memutihkan kulit badan semulajadi itu menggunakan bahan-bahan yang kita makan, jadi tak ada soal merbahaya, kesan sampingan atau alahan. Selamat mencuba!

No comment for Tips Cara Memutihkan Kulit Secara Semulajadi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Post to Tips Cara Memutihkan Kulit Secara Semulajadi

9 Tips Merawat Simpul Mengkarung Yang Berkesan

9 Tips Merawat Simpul Mengkarung Yang Berkesan

Posted at

Tengah syok tidur nyenyak tetiba tersentap kesakitan keran cramp atau simpul mengkarung. Anda pernah terkena fenomena ini? Tak tahu nak buat macam mana? Inilah... Read More

Simpul Mengkarung Punca Dan Tips Rawatan Yang Berkesan

Simpul Mengkarung Punca Dan Tips Rawatan Yang Berkesan

Posted at

Sedang tidur lena, tetiba terasa sakit yang amat sangat pada bahagian betis, terasa kejang dan tak boleh bergerak. Simpul mengkarung membuatkan anda merasa kesakitan yang... Read More

Serangan Simpul Mengkarung! Inilah 4 Cara Untuk Hindarnya

Serangan Simpul Mengkarung! Inilah 4 Cara Untuk Hindarnya

Posted at

“Aduh sakitnya bila kena Serangan Simpul Mengkarung lebih-lebih lagi wahtu tengah malam.” Siapa yang pernah terkena serangang simpul mengkarung tahulah betapa sakitnya. Ramai yang sedar... Read More

Inilah Punca Terjadinya Jerawat Dan Cara Mencagahnya Yang Berkesan

Inilah Punca Terjadinya Jerawat Dan Cara Mencagahnya Yang Berkesan

Posted at

Siapa yang tidak tahu tentang masalah jerawat? Hampir semua orang ada mengalaminya, cuma tahapnya berbeza-beza. Tatapi tidak ramai yang tahu punca terjadinya jerawat. Jerawat... Read More

Cara Menghilangkan Jerawat Yang Degil Secara Semulajadi

Cara Menghilangkan Jerawat Yang Degil Secara Semulajadi

Posted at

Cara Menghilangkan Jerawat Yang Degil Secara Semulajadi – Jerawat yang tidak mahu pecah juga dikatakan jerawat sista atau cyst yang mempunyai lendir  dan tidak mahu pencah... Read More