HOME
Home » Kewangan » Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015

Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015

Posted at | Categorised in Kewangan

Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015 – Assalamualaikum, hari ni nak cerita sikit tentang kelayakan pinjaman perumahan 2015.  Satu-satunya keputusan yang betul dan tepat yang saya buat pada tahun 1997 dulu ialah membeli sebuah rumah.  Memang tidak silap lagi, rumah yang dibeli pada harga RM80 ribu, pada masa itu kini bernilai hampir RM300 ribu.

Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015

Cuba bayangkan bagaimana seorang kaki tangan perkeranian sebuah bank, boleh mampu membeli sebuah rumah berkembar.  Hanya berbekalkan keyakinan yang tinggi sahaja barulah dapat melakukan keputusan tersangat penting ini.

Cabaran membuat pinjaman perumahan kerja makan gaji

Habislah akaun 2 KWSP dikeluarkan buat membayar deposit dan sebahagian duit guaman. Kemudian merelakan gaji dipotong sebanyak 30% setiap bulan yang pada masa itu hanya RM1,000.  Bayangkan yang dingin….

Tetapi apa juga kepayahan dan kesusahan yang dilalui ternyata berbaloi-baloi kerana dalam keadaan sekarang untuk mendapat rumah dari jenis yang sama hampir mustahil dengan kerjaya sebagai seorang kerani.

Pengorbanan yang terpaksa dilakukan untuk memiliki rumah, bertahun-tahun tidak memiliki kereta sebagai kenderaan keluarga.  Balik kampung bersama dengan isteri dan dua orang anak kecil hanya lah dengan menunggang sebuah kapcai walaupun pada hari hujan lebat.

Kelayakan pinjaman perumahan 2015 jauh berbeza dengan kelayakan pinjaman perumahan tahun 90an.  Tetapi sesukar manapun, mendapatkan sebuah rumah kediaman sendiri harus menjadi keutamaan berbanding dengan memiliki kereta.

Pengalaman yang saya lalui membuktikannya dan boleh berasa lega walaupun saya telah meninggalkan kerjaya makan gaji dan memulakan perniagaan sendiri.  Pernah mencuba bermacam-macam perniagaan dan pernah kerugian, tetapi Alhamdulillah saya masih ada tempat berteduh.

Tidak ada sesiapa yang boleh menghalau saya keluar dari rumah milik sendiri yang telah diselesaikan pinjamannya.

Namun terasa ngeri juga bila mengenangkan kesilapan yang “terpaksa”  dilakukan dengan membuat pinjaman semula kerana terlalu banyak hutang terutama hutang kad kredit.

Mungkin anda akan ketawa bila saya katakan pinjaman terbahagi kepada dua, “hutang jahat” dan “hutang baik”. Semoga menjadi panduan yang berguna untuk anda.

Pinjaman kereta, pinjaman kad kredit dan yang sewaktu dengannya disebut Hutang Jahat oleh mentor kewangan tersohor Azizi Ali dalam bukunya Jutawan Dari Plenet Jupiter.  Manakala pinjaman membeli aset seperti rumah, tanah kebun, rumah kedai dan seumpamanya disebut sebagai Hutang Baik kerana ianya memberi nilai tambah kepada aset dan kehidupan kita.

Jadi berhatilah dengan kewangan dan pinjaman anda.  Kata orang tua-tua, sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tak berguna.  Carilah sebuah rumah, kajilah kelayakan pinjaman perumahan anda, dapatkan nasihat dari orang-orang yang berpengalaman.

Kelayakan Pinjaman Perumahan

Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015

Jangan terkejut jika ada orang yang mampu membeli beberapa buah rumah dalam masa enam bulan semuanya gara-gara kerana beliau mendapat Ilmu Pinjaman Perumahan Yang Sebenar.  Jadi semua proses pembelian dan mendapatkan pinjaman berjalan lancar dengan mudah.

Jangan ragu untuk mendapatkan rumah anda yang pertama, penting sangat-sangat untuk ada rumah sendiri. Bayangkan jika anda sudah berada di ambang persaraan, tetapi masih belum ada rumah… ke manakan nak dihalakan.  Takkan nak menyewa sepanjang hayat.

Nasihat saya, semak kelayakan pinjaman perumahan anda sekarang dan dalam masa yangb sama berusahalah menambah pendapatan sampingan anda walaupun anda malas dan tak ada modal.

No comment for Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Related Post to Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015

Cara Menghasilkan Duit Dengan Menjadi Penulis Bebas

Inilah Cara Buat Duit Dengan Menjadi Penulis Bebas Yang Paling Mudah

Posted at

Buat duit dengan menjadi penulis bebas – Anda suka menulis dan ingin buat duit dari aktiviti penulisan? Jika jawapannya ya, jawapannya ialah dengan menjadi... Read More

Inilah Rahsia Bisnes Aiskrim Jana Untung Besar Setiap Bulan

Inilah Rahsia Bisnes Aiskrim Jana Untung Besar Setiap Bulan

Posted at

Akhir-akhir ni aku tengok ramai orang Pakistan, orang Bangla buat bisnes aiskrim ronda dengan motorsikal. Ingat lagi masa zaman budak-budak dulu, ada seorang penjual... Read More

Hutang Yang Terlampau Hingga Susah Nak Buat Loan Rumah

Hutang Yang Terlampau Hingga Susah Nak Buat Loan Rumah Tapi Wanita Ini Berjaya Simpan RM3K Sebulan Selepas Buat 4 Step Ini Sahaja

Posted at

Hutang yang terlampau hingga susah nak buat loan rumah, Tapi Wanita Ini Berjaya Simpan RM3000 Sebulan Selepas Buat 4 Step Ini Sahaja Pernah tak... Read More

Bagaimana Lelaki Ini Kumpul Deposit Rumah RM170K Dalam Masa Kurang 3 Tahun

Bagaimana Lelaki Ini Kumpul Deposit Rumah RM170K Dalam Masa Kurang 3 Tahun

Posted at

Bagaimana lelaki ini kumpul deposit rumah RM170K dalam masa kurang 3 tahun –  Panjang tajuk kali ini, mesti korang tertanya-tanyakan bagaimana nak kumpul deposit... Read More

Patut beli kereta dulu atau rumah dulu? Ini 4 perkara orang muda wajib tahu

Patut beli kereta dulu atau rumah dulu? Ini 4 perkara orang muda wajib tahu

Posted at

  Patut beli kereta dulu atau rumah dulu? – Korang dah graduate dan dah mula kerja? Tahniah atas usaha yang gila gila korang untuk... Read More