HOME
Home » Berita » Bibik Minta Izin Buang Sampah, Rupa-rupanya Dia Buat Kerja Lain Kat Luar!

Bibik Minta Izin Buang Sampah, Rupa-rupanya Dia Buat Kerja Lain Kat Luar!

Posted at | Categorised in Berita

Bibik Minta Izin Buang Sampah, Rupa-rupanya Dia Buat Kerja Lain Kat Luar!

Siapa ada pembantu rumah, pernah tak kadang-kadang rasa tension je dengan sikap pembantu kita tu?

Dicakap kadang menjawab. Kadang jawapannya lagi panjang dari ayat kita. Sampai kelu lidah ni dibuatnya dan senang cerita kita yang angkat bendera putih ‘malas nak gaduh’.

Ok tu ok lagi. Yang paling saya susah nak ‘digest’, bila dipesan buat sesuatu kerja, dia diam saja. Diam saja. Jawab tak, noleh tak, angguk tak. Takde bagi respond pun.

Bukan nak dia respond beriya pun, just respond supaya kita tahu dia dengar pesan kita tu. Sampai kita kena cakap balik “bik, jangan lupa ya” dan dia akan jawab “ya” dengan nada tegas seolah-olah nak beritahu ‘ya udah dengar, nanti ku buat lah’.

Masalahnya bila kita balik rumah dan sesuatu kerja yang dipesan tu tak dibuat, selamba je dia jawab “oh ya ke, tak dengar tadi”

Ok, macamana nak rasa perasaan itu?

Itu antara ‘isu’ saya dengan pembantu rumah saya. Tapikan, yang saya nak cerita ni..satu kisah lain. Yang ini lagi best.

Semalam, masa pembantu saya nak buang sampah kat luar rumah..alang-alang keluar, saya minta tolong beliau belikan saya buah mangga di kedai. Kedai dekat dengan rumah, 3 minit sampai. Pembantu saya ok saja.

Bila beliau balik, dari dapur saya dengar dia cakap ‘masamlah mangga ni’. Masa tu saya buat kerja di meja tak jauh dari dapur. Saya pergi dapur dan tengok. “Oh kalau mangga jenis yang panjang-panjang ni memang masam bik. Kalau warnanya kuning pun dia masam” saya terangkan padanya.

” ya takpe bik, dah beli nak buat macamana” kata saya, kemudian terus kembali buat kerja di meja. Maksud saya tu, dah beli ya dah. No worries.

Selang seminit, beliau datang kat saya bawa satu pinggan berisi buah mangga yang dah dipotong-potong. “Ni ada sebiji yang ok sikit. Yang lain semuanya masam” kata pembantu saya.

“Ok tq bik” jawab saya ringkas, sambil terus buat kerja dan mula ngap buah mangga tu.

Bibik Minta Izin Buang Sampah, Kalau selalu sangat, berhati-hati…

Selang beberapa minit, pembantu saya beritahu pula “kejap ya, nak buang sampah. Udah bau sampahnya”

Saya cakap dalam hati, ‘ni sampah mana pula. Tadi bukan dah buang sampah ke?’ Saya sebenarnya confuse, sebab setahu saya pembantu saya ni akan buang sampah setiap hari. Jadi, tiada sampah ‘tertunggak’ sampai nak kena pergi buang 2-3 kali sehari.

Tapi saya iya kan saja. Malas nak fikir hehe. “Ok” saya jawab, acuh tak acuh.

Nak tahu tak apa jadi lepas tu?

Jeng jeng jeng. Bila beliau pulang, selepas beberapa minit, tau-tau dia hulur satu lagi pinggan berisi mangga. Mukanya dah tersenyum-senyum.

Aik? Terkejut saya. ‘Ni mangga apa pula?’ Sambil sengeh-sengeh, pembantu saya cakap “yang ini manis”

Ini rupanya alasan Bibik Minta Izin Buang Sampah kat luar..

Laaaaaaaaaaa..rupanya dia pergi beli mangga lain tadi. Patutla kata nak buang sampah, rupanya cuma helah nak keluar sebab nak beli mangga lain untuk saya.

Alahai, sweetnya pembantu saya ni.

Seriously saya ‘cair’ sangat. Apatah lagi bila teringat ayat dan gaya lakonannya tadi, konon-konon nak kena buang sampah lagi sampai cakap “dah bau sampahnya”. Gayanya tu macam dah bau benar, memang kena buang sekarang juga.

Rupanya nak beli mangga lain yang manis, sebab tahu saya tak suka mangga masam.

Allahuakbar, baik pembantu saya ni.

Antara perkara yang saya syukur sangat dalam hidup ini ialah apabila Allah banyak tarbiah saya melalui seorang yang bergelar pembantu rumah ini.

Dulu, mula-mula saya tak faham. Hampir setiap hari ada je hal nak gaduh dengan pembantu saya ini. Bila beliau jenis yang menjawab, memang parah jadinya.

Alhamdulillah, Allah rupanya nak didik saya. Yang bila beliau ‘buat perangai’, tak bagi respond pada pesan saya, sebenarnya saya yang nak kena belajar bersabar.

Bayangkan kalau yang tak bagi respond itu adalah bos saya kat tempat kerja, berani ke saya nak marah balik bos tu sebab tak bagi respond? Paling-paling pun saya diam, atau tanya balik elok-elok.

Tapi kenapa dengan yang bergelar ‘bibik’ saya nak marah balik senang-senang je? Amboi, mentang-mentanglah kita bayar gaji dia, sedap-sedap je nak pandang dia sebelah mata.

Allahuakbar, yang ‘something wrong’ sebenarnya adalah diri saya sendiri. Hati saya.

Terima kasih kepada cinta hati saya yang ajar saya untuk pandang pembantu saya ini sama seperti macamana saya pandang kawan-kawan dan ahli keluarga saya.

Ya Allah, yang bestnya sekarang ini hidup saya tiada masalah dengan pembantu rumah. Memang ada caranya yang saya tak berkenan, tapi saya ok saja.

Kadang orang cakap macam-macam tentang pembantu rumah, saya diam saja.

Sebab saya belajar, kalau yang kita nak pandang ‘hitam’ maka hitamlah yang kita nampak.

Kalau yang kita pandang ‘manis’, manislah yang kita rasa.

Sweet kan pembantu saya?

Dr Siti Ujila Official

PS: Dr Siti Ujila adalah penulis buku Teknik ADHA (Allah Dalam Hati Anakku)

Bibik Minta Izin Buang Sampah, Rupa-rupanya Dia Buat Kerja Lain Kat Luar!

No comment for Bibik Minta Izin Buang Sampah, Rupa-rupanya Dia Buat Kerja Lain Kat Luar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Post to Bibik Minta Izin Buang Sampah, Rupa-rupanya Dia Buat Kerja Lain Kat Luar!

40 Lagu Terbaik Hari Raya Aidilfitri Click and Play

40 Lagu Terbaik Hari Raya Aidilfitri Click and Play

Posted at

Video 40 Lagu Terbaik Hari Raya Aidilfitri Video Video 40 Lagu Terbaik Hari Raya Aidilfitri berdurasi 2 jam setengah terbaik untuk hiburan di Hari Raya.... Read More

Kisah Pelik Penjaga Bilik Mayat Mengaku Berkenalan Dengan Mayat

Kisah Pelik Penjaga Bilik Mayat Mengaku Berkenalan Dengan Mayat

Posted at

Kisah Pelik Penjaga Bilik Mayat Mengaku Berkenalan Dengan Mayat!! Kisah Pelik Penjaga Bilik Mayat  – Sopian alias Biring yang bekerja sebagai penjaga bilik mayat... Read More

Cara Baharu Renew Road Tax Dan Insuran Kereta Mulai 1.9.2016

Cara Baharu Renew Road Tax Dan Insuran Kereta Mulai 1.9.2016

Posted at

Cara Baharu Renew Road Tax Dan Insuran Kereta Mulai 1.9.2016 Peraturan cara baru bagi  renew road tax (cukai jalan) dan insuran kereta mulai 1... Read More

Senarai Program Pengajian Di UiT Seluruh Malaysia

Senarai Program Pengajian Di UiTM Seluruh Malaysia

Posted at

Senarai Program Pengajian Di UiTM Yang Ditawarkan Seluruh Malaysia Siapa sangaka rupa-rupanya ada sebanyak 163 Program Pengajian Di UiTM yang ditawarkan. Pengajian yang ditawarkan... Read More

Kisah Pelik Bulan Ramadan, NYARIS Berbuka Puasa Dengan Sup TAK HALAL!!

Kisah Pelik Bulan Ramadan, NYARIS Berbuka Puasa Dengan Sup TAK HALAL!!

Posted at

Kisah Pelik Bulan Ramadan, NYARIS Berbuka Puasa Dengan Sup TAK HALAL!! “Aku pun angkat ke meja, tiba tiba ‘prank’ , Habis berderai mangkuk aku….”... Read More